Arkiv

To døgn i Tønsberg

Fredag 31. mai - søndag 2. juni

Vi øste regnvann ut av jolla og nøt frokost under åpen himmel før vi kastet loss og forlot Geitungholmen ved Hui. Vi hadde god tid, det var 4 timer til bruåpningen klokka 12 i Tønsberg. Det var idyllisk, landlig og fredelig å seile mellom fastlandet og vestsiden av Nøtterøy inntil fylkesveien på den åpne sletta i nord og det som en gang var Kaldnes merk.verk. og nå i pakt med tidens ånd er forvandlet til Kaldnes brygge lå foran oss.

Da gangbrua åpnet seg litt over 12 var vi ikke så få båter som gikk gjennom. De fleste fortsatte mot bybrua som selvsagt også fikk opp klaffene. Flora satte kursen mot pir 2 i Ollebukta.

item3

Flora fortøyd ytterst på piren. Nøtterøy i bakgrunnen.

Bomtelt forbedret

Vi lå mot en vannvei som utpå dagen var mye trafikkert av sommerbåtfolk som skulle se og bli sett. Gjestehavna og bryggerestaurantene ligger noen hundre meter aktenfor. Flora hadde lagt seg ved denne gamle brygga fordi Aker seil holder til innenfor. Finn-Erik gikk inn og spurte om de kunne kunne gjøre noe med bomteltet vårt som ikke gikk rundt bommen med det nye storseilet.

Noe senere kom seilmaker Espen Aker. Da hadde vi satt opp bomteltet. Han så raskt hva som måtte gjøres, men hadde ikke tatt verktøyet med seg. Med rutinert seilmakerhånd og et velvalgt blad på Finn-Eriks leathermankniv gjorde han åpningen større slik at teltet fint gikk rundt bommen. Vi pakket sammen bomteltet, Espen tok med seg bylten under armen for å sy kant og syklet med den ene ledige hånden på styret innover brygga.

En halv time før stengetid gikk vi for å hente bomteltet. Espen Aker hadde ikke hatt tid til å sy. Da kollegaen Hans-Petter skjønte hvorfor vi ventet satte han seg i symaskinbrønnen og fikk sydd en pen kant på teltet. Etter seilmakernes inngrep passer bom og bomtelt som hånd i hanske.

Gitartreff på Papirhuset

Lørdag formiddag forlot Finn-Erik Flora bærende på en gitarkasse. Heldigvis hadde regnet gitt seg tidligere enn værappene meldte, svarte plastsekker kjøpt for å holde instrumentet tørt ble ikke brukt. På Papirhuset hadde han en hyggelig og lærerik dag sammen med andre som dyrker klassisk gitar. Han spilte mesterklasse med professor emeritus Sven Lundestad og var interessert tilstede på andres mesterklasser.

Klokka 17 begynte konserten i papirhusets teatersal. Tone kom. Hun hadde gledet seg til konserten og ble ikke skuffet. Konserten åpnet med en 17-åring som hadde deltatt i en gitarkonkurranse og fått som premie å få spille på gitartreffet. Neste gitarist var 4 år yngre! De profesjonelle gitaristene Roy H. Snyen, Trond Davidsen og Sven Lundestad spilte hver sin avdeling. Flere av stykkene var komponert av Kjell Marcussen. Komponisten var tilstede på hele gitartreffet. En gitarkvartett spilte Vivaldi. Konserten ble avsluttet med konsert for gitar og gitarorkester skrevet av den tilstedeværende komponist. Finn-Erik og 13-åringen var med i orkestergruppen.

Etterpå ble det dekket til middag i teatersalen. Det var nesten midnatt da vi forlot stedet sammen med en gitarist som hadde kommet helt fra Sandnes og overnattet på hotell.

Halegatt forsvunnet

Søndag morgen oppdaget Tone at halegattet mot brygga var borte. Det samme skjedde på Ven i fjor, men da fant vi det på dekket. Nå lette vi grundig på dekk og brygge før vi kikket ned i sjøen. Der nede så vi noe som skinte. Det kunne vært halegattet. Ingen av oss orket å dykke 2 meter ned i det kalde og skitne vannet. Vi fikk ikke plastbøtta ned til bunnen,den fløt opp. Tone fikk tak i en kjempelang båtshake men greide ikke å få hektet noe på den. I Tønsberg blad leste vi om dykkerforeningen som nettopp var ferdige med å rydde bunnen for søppel. Flere sykler ble dratt opp av Ollebukta. Om 3 år skal dykkerne ha en ny aksjon. Hvis det ikke har gravd seg nedover plukker de kanskje opp et halegatt og lurer på hvorfor det ligger der. Det er overveiende sannsynlig at Flora har husket og gynget i kraftige bølger fra passerende båter. Da har fortøyningstauet til brygga rusket godt i halegattet og de to skruene det var festet til dekket med har løsnet.

Avreise

Vi kom oss ut av Tønsberg ved åpningen av bybrua klokka 12. På Nøtterøysiden gledet vi oss over å legge merke til at Aker seils tidligere lokaler ikke var revet i forbindelse med den storstilte boligutbyggingen. Det lille seilmakerhuset hadde betongblokkene tett innpå seg. En roklubb hadde skaffet seg et klubbhus med sjel.