Arkiv

Sykkeltur fra Fiskebäckskil til Grundsund

Fredag 15. juni

item2

Vi hadde syklet til Fiskebäckskil, vandret i gatene på knausen ytterst i kilen mellom de velholdte gamle husene og vi hadde drukket kaffe i båthavna innenfor. Nå var vi klare for å sykle videre til Grundsund.

I boka Sveriges vakre vestkyst sett fra luften (utgitt i 2005) står det mye pent om Grundsund. Når Flora har seilt på utsiden av Skaftö har vi slått fast at tettstedet med så fin omtale er lite synlig fra sjøsiden. Boka nevner Vasholmarna som nærmeste naturhavn og Gåsö hvis det fullt ved holmene. I fjor lå vi ved Gåsö. Fra øya var det Lysekil som vi så i det fjerne. Under vandring på naboøya Storö kom det med på bildet vi tok av bøyene ved Ursholmene endel hus i sjøkanten langs landet bortenfor som ikke kunne være annet enn utkanten av Grundsund.

item4

Kyststien mellom Fiskebäckskil og Grundsund er sykkelvei. Vandrerhjemmet i Grundsund leier ut sykler. Noen syklister kommer med ferga Carl Wilhelmson fra Lysekil. Veien var merket med tydelige skilt plassert ved alle veideler. Over ser vi badestranda Bökevik i Fiskebäckskil. Sykkelveien går bak stranda.

På knausen står vindmølla som er Fiskebäckskils landemerke. Det store huset ved siden av er maleren Carl Wilhelmsons ateliervilla fra 1913.

item5
item6

Sykkelveien gikk et stykke fra sjøen. Da vi kom til Stockevik gledet vi oss over å se sjøen igjen. Vi satte fra oss syklene, gikk på den lite bebygde vestsiden av vika og slo oss ned på en utsiktsbenk av stein. Derfra hadde vi fint utsyn over husene og bryggene i Stockevik.

item8

Vi kunne se over til Gåsö fra Stockevik.

Sykkelveien fortsatte gjennom løvskog. I skogen fikk øye på en lav mur i firkant. Det viste seg å være en kolerakirkegård fra 1830-årene da koleraen herjet på Skaftö. Senere har vi lest at kirkegården ligger ved foten av Åsaberget som med sine 66 m er Skaftös høyeste punkt. Til andre siden begynner den nye Munkeviksleden. Stien går til den lange stranda Munkevik og fortsetter langs kysten til Grundsund. På tilbakeveien tok vi av en sti uten skilt for å finne en rasteplass med utsikt. Kanskje var det Munkeviksleden?

Etterhvert ble landskapet mer åpent, vi så hus og idrettsplasser, vi møtte biler. Vi var kommet til Grundsund.

item10

Grundsund har fått navnet fordi stedet lå ved et grunt sund. For 100 år siden ble det gravd kanal gjennom sundet, bygd pir og brygger. Vannveien har siden hett Grundsund kanal. Fartsgrense i kanalen er 3 knop. Brua over kanalen er lav, seilingshøyde 3,2 m. Gjestehavna ligger på nordsiden av brua. Vika sør for brua heter Skutevik. Der er det marina.

Øya på vestsiden av sundet er høy og den har ingen bebyggelse på sjøsiden. Grundsund ligger derfor godt i le og godt skjult.

item12

Bildet er tatt fra øya, nord for brua. Seilbåten til venstre er en Najad.

item14

Vi stod på piren i nordenden av øya da vi tok dette bildet. Nærmest på hver side av sundet ligger fiskebåter og minner om at det var fisket som fikk Grundsund til å vokse fram. Stedet har hatt sin sine sildeperioder og en makrellperiode.

Grundsund har også hatt en fjernsynsperiode. Den svenske dramaserien Saltön fra 2005-2017 etter Vibeka Lärns romaner er for en stor del spilt inn i Grundsund.

item16

En båt forlater Grundsund gjennom innseilingen fra sør.

Sykkelturen hjem tok lite på kreftene. Vi syklet i fin medvind.